Tags

17907041Kodnamn Verity är min favorit bok, den är #1 och jag har velat läsa mer av Elizabeth Wein sen jag läste Verity för första gången. Men utbudet har varit ganska snålt och när jag äntligen kom till att läsa en annan bok. Valet stod emellan Rose under Fire eller Black Dove, White Raven. Den första lät betydligt intressantare eftersom den utspelar sig under samma tidpunkt som Kodnamn Verity.

Det visade sig att  boken inte bara utspelade sig under samma tidsperiod utan att den också utspelar sig i samma värld som Verity. Boken är en slags fortsättning på Kodnamn Verity. Här får vi se hur det gick för Maddie och Jamie vilket var lite av en chock för mig men en oerhört trevlig sådan. Hur har jag inte vetat om detta?! Så går det när man är den enda boknörden i sin gemskapskrets.

Jag blev sedan lite förvånad över hur ogrotesk handligen var. Det handlar om ett koncentrationsläger under andra världskriget, men på något sätt så målade boken inte upp lika hemska scener som jag hade förställt mig. Kanske försökte författaren spara de lite mer känsliga läsarena, hon försöker balansera hemskheterna med medmänsklighet. Om boken hade varit mer gloomy kanske den inte hade tilltalat lika många människor men det hade varit intressant att läsa den.

Bokus | Adlibris

