Tags

9789164099723Kvinnor kan klara av allt och i om vi ska vara helt ärliga så är i grunden smartare, det visar defentivt kvinnorna i familjerna Ingham och Swann när de gör allt för att rädda familjegodset Cavendon Hall undan från förfall och förnedrelse.

Jag brukade älska Downton Abbey, jo jag vet att den är som en såpopera och manuset är lite halvdant. Men det var inte det här fick mig att bryta med serien utan att alla mina favoriter blev dödade. Annars hade jag nog sutit bänkad framför tv för alla sex säsongerna (plus julavsnitten). Efter säsong 3 så slutade jag kolla även om jag kollade på det sista avsnittet nu i julas, om inte bara för att se hur det gick för min enda kvar varande favorit.

Men nu kom jag ifrån boken lite väl mycket där. Jag fick faktiskt den hemskickad i Oktober (tack HarperCollins Nordic <3) och jag läste första delen men sedan har den blivit liggande i sådär 4 månader. Det kom bara en massa andra böcker hela tiden som tog iväg min uppmärksamhet. Men så bestämde jag slutligen att sitta ner och ge boken min fullständiga uppmärksamhet så att kunde bli klar med den. Den var faktiskt ganska bra, om man bortser från klischerna. Men desto längre in man kom desto mindre intressant blev det. För det kom bara fler och fler karaktärer som alla försökte stå i rampljuset så det minst sagt lite tröttsamt efter ett tag. Cecily Swann är min favorit helt klart för hon är den enda som verkligen står ut till mig bland en grupp ganska bleka karaktärer.

Bokus | Adlibris

