Tags

25393031Jag är en sådan sucker när det kommer till Kate Mortons böcker. De är en sådan underbar blanding av familjerelationer, mysterie och historia. Så märk att jag blev lite konfunderad när jag hade läst 50 sidor av The Lake House och fortfarande inte kommit in i handligen. Jag vet att visa  av hennes böcker har varit lite långsamma i starten men det påverkar dem inte som helhet då de ganska snabbt får upp farten.

Men det tog nästan 200 sidor av The Lake House innan jag började få något som helst intresse i boken. Men boken var för utdragen i början och aldeles för ihopklämd i slutet, allt bara klämdes ihop och kördes på 220 km/h. Sedan hjälpte det inte att slutet både var lite för sockersöt, för vilken överraskning slutet var (not), och sedan fick vi inte veta hur det gick mellan Sadie och Charlotte, träffades de till slut?

Parallerna mellan de två försvinnanderna som Sadie har kontakt med är inte så lika som de vill få oss att tro. Den ena är ett litet barn och den andra en fullvuxen kvinna, och förutom Sadie har de ingen som helst likelse. Men till skillnad från Theos försvinnande så ges inte Maggie särskilt mycket utrymme och när det äntligen löser sig i slutet så känns det bara oerhört påtvingat.

Jag vet inte vad jag tänka, jag är i lite chock. Här hade jag sett fram emot en fräsch Kate Morton bok att njuta av och så visade den sig vara väldigt medeioker. Suck, kan man inte lita på att någon ska hålla kvaliten längre?

Bokus | Adlibris

