Tags

25696610Jag älskar Barnmorskan i East End för dennes trolbindande historier och brutala verklighets skildring av fattigdom i en annan tid. Boken var sprängdfylld av engagerande historier om flera olika personer som utsattes för olika svårigheter i livet.

Men andra delen i trilogin följer inte samma mönster som första. Istället för en massa olika historier har vi tre (och en halv) historier som allt cirkulerar runt. Det fruktade fattighuset tar upp en stor del av historien, då både den blyga hjälparen Jane och syskonen Peggy & Frank tvingades växa upp där. Vi får veta vad som har gjort Jane till den bleka, livrädda rarelse hon numera är och vad som har sporrat fisksäljaren Frank. Det var en väldigt emotionell läsning och en brutal insikt i en hemsk ställe.

Sedan har vi hela historien om syster Monica Joan som åker dit för stöld och tvingas till domstolen. Jag brydde mig inte särskilt mycket om den och ville bara vara klart med den biten så snabbt som möjligt.

Så även fastän andra delen inte fick mig att bölla som ett litet barn så var det fortfarande en oerhört intressant läsning som jag rekomderar till alla.

Bokus | Adlibris

