Tags

hamndnattÄr det en novell? En förkortad historia eller bara en lättläst bok? Jag vet inte men boken uppfyller kraven för dagen, nämligen en bok under 100 sidor. Först var jag orolig hur i hela världen jag skulle hitta en bra bok med den restriktionen.

Valet föll på Hämndnatt av Catherine MacPhail, en bok om ett skämt som gick lite fel. En ny tjej som råkar irritera skolans ledare Nicola och går med på att spendera natten i skolan där det sägs spöka med skolans coolaste gäng. Självklart har Nicola & co. bestämt sig för att spela Destiny ett riktigt spratt som gör att hon härdan efter lär sig sin plats. Men snart inser Nicola att inget går som det ska och att hon snart är den som blir den utsatta.

Boken var precis lagom lång för att den skulle kunna hålla spänningen hela tiden, men nackdelen är att man får varken några djupa karaktärer eller ett ordentlig slut. För något som alla dessa böckerna har överens är att de slutar bara mitt i utan någon förklaring eller ordentlig slut. Så blir läsaren lämnad där med sina tankar och funderingar.
Som att Destiny egentligen är den andra tjejen som de mobbade så grovt att hon begick självmord och att hon ny hemsöker mobbarna för att få dem att bli gamla som sin hämnd. Men som sagt kommer jag aldrig att få svar på det…

Bokus | Adlibris

