Tags

När en bok ska bli till en film eller tv-serie så brukar den bara användas som en utgångspunkt. I de mest extrema fallen så är det bara karaktärernas namn som är lika, varken personligheten eller utseende stämmer in med bokens beskrivning. Det är det sista jag ska prata om idag, hur utseende ändrats.

Visst jag kan förstå att det kan vara svårt att hitta skådespelar som både är utseendemässigt perfekt och samtidigt talangfull, men det som stör mig är att oftast skiter filmerna/serierna att ge oss en karaktär som gör att man direkt kan se vem det är i adaptionen.

För hur många gånger har jag inte sett mina älskade blonda karaktärer blir mörkbruna håriga i adaptioner. Varenda, förbaskade gång! Visst det kan ha varit svårt att finna någon blond till rollen just då men de kunde i alla fall försökt att hålla det så nära originalet som möjligt med de resurserna de hade. Men när de gång på gång går ger rollen till en person som bokstavligt talat är rena motsatsen till en karaktär man älskar är hemskt.

För mig är det ett mindre under att Weasley familjen fortfarande är rödhåriga och Harry Potter svarthårig i film adaptionen.

