Tags

13503767Jag skäms inte för att säga att det som fick mig att ta upp boken var omslaget, det rosa omslaget med de fyra kvinnor kläda i fyra olika klänningar. Ja, jag vet jag är en sådan tjej ibland.

Men det som fanns inuti räddade mitt anseende så mycket. De fyra kvinnorna på omslaget representerar bokens fyr huvudpersoner: Caroline, April, Gregg och Barbara. De arbetar alla på förlaget  Fabian Publications som ger ut pocketböcker i 150-talets USA. Vi får en insikt i fyra olika unga kvinnors liv i New York i en tid då kvinnor bara jobbade fram tills de gifte sig och ytterst få gjorde en karriär. Det är en oerhört spännande läsning som sätter läsaren i en helt annan tid som ändå på något sätt reflekterar vårt samhälle idag också.

Av de fyra huvudpersonerna så blev April direkt min favorit, den naiva unga kvinnan som ser det goda i alla och bara vill vara lycklig. Det är lite ironiskt att det just är hon som tilltalar mig mest då hennes personlighet jag oftast stör mig på. Men jag tycker om Caroline och Barbara också, den framåtsträvande Caroline med en blick på toppen och så Barbara som gått igenom så många kamper i livet och som man bara vill ska få bli lycklig till slut. Den enda av huvudpersonerna som jag har svårt för är Gregg för det är något med hennes sätt som jag inte finner det minsta sympatiskt och hon får inget ifrån mig.

Läs boken, för även Don Draper fann den intressant.

Bokus | Adlibris

