bild 2Jag föll handlöst för Gail Carrigers Själlös, den första boken i hennes Steampunk serie om den själlösa Alexia Tarabotti. Boken utspelade sig i det viktorianska England och innehåller övernaturaliga varelser så som vampyrer och varulvar. Mixen av historisk fiktion och fantasy fångade mitt intresse och lede mig in i en ny genre. Men allt eftersom serien fortsatte desto mindre tyckte jag om böckerna, det var som om det finurliga och charmiga med Själlös långsamt försvann i de efterföljande böckerna.

Därför välkomnade jag Prudence med öppna armar. En bok som utspelar sig i samma värld som Själlös och som handlar om Alexias dotter Prudence, jag hoppades att den kunde skapa en ny gnista hos mig. Men tvärtemot så fann jag boken fullkomligt charmlös, som en blek kopia av original serien och med en huvudperson som inte var på långa väggar lika underbar som Alexia. Medan Själlös fick mig att fnissa här och där, så måste Prudence kämpa för att ens hålla min uppmärksamhet.
Jag hade verkligen hoppats på en ny Själlös och en serie som kunde leva upp til första boken.

Jag kommer inte att fortsätta serien om Prudence för det känner jag redan nu att jag inte bryr mig vad som händer med henne. Istället ska jag fortsätta med Etiquette & Espionage, den första boken i en serie som utspelar sig innan Själlös. Vem vet, kanske finner jag glädjen igen i den serien.

Bokus | Adlibris

