Tags

bild 2Första boken var oerhört fånig, för att säga det snällt. I den handlade det om två väninnor runt 30  som tyckte att det var en bra idé att tävla om vem som först kunde bli gravid inom loppet av ett år. Problemet ligger inte riktigt i själva tanken bakom tävlingen utan att båda är singlar utan en känsla av att vilja slå sig ner. Boken var inte alls i min smak och den kändes helt charmlös.

På smällen börjar med att Emily känner hur oerhört dumt hon hade betet sig och hur oerhört urlöjligt hela tävlingen var. Även fast hon är lite förvirrad över vad hon ska göra härnäst i början så vet hon att hon bara kan klandra sig själv för att hon skapade tävlingen. Det är oerhört moget av Emily och jag känner att hon börjar på ett bättre ställe i På smällen än hon gjorde i Babyracet, och jag gillar att man kan se hur mycket hon utvecklas genom hela boken. Att Emily kan inse hur dumt det var och sättet som hon försöker lösa allt gör att jag inte kan hjälpa att tycka om henne. Hon växer så mycket och jag bara älskar hur mycket starkare hon blir efter alla motgångar.
Hennes bästa vän Sandra å andra sidan gör inget som ändrar mina känslor emot henne. Även då hon också lär sig saker genom handlingen så sticker hon aldrig ut eller gör något som fångar mig. Hon fortsätter ganska mycket på samma sätt som hon gjorde i  första boken vilket var lite av en besvikelse i jämförelse med Emily utveckling.

Trots att jag inte är så förtjust i Sandra hade jag varit fullkomligt nöjd och kanske faktiskt gillat boken betydligt mer om den bara hade fokuserat på de två väninnorna.  Men av någon anledning har Katerina Janouch bestämt sig för att ge praktiskt taget alla karaktärer sina egna perspektiv. Det blir en hel del och det är bara oerhört störigt att läsa. Jag vill läsa om Emilys resa genom hela graviditeten och hur det påverkar hennes bästa vän Sandra, jag bryr mig inte om Emilys kollega Gry som borde sparkas på fläcken. Sluta försöka få mig att förstå mig på Gry, hon är hemsk och genom att se hennes perspektiv gör det bara ännu tydligare för läsaren.

Nu är den stora frågan, kommer det en fortsättning? I första boken fick vi direkt veta att det kom en fortsättning och vi fick till och med första kapitlet. Men i På smällen finns det inget, men jag tror inte att en fortsättning är helt ute ur ekvationen då slutet bygger upp för en fortsättning.

Bokus | Adlibris

