Tags


Bild: http://www.bonnierforlagen.se

Överallt på ställen relaterade till böcker (bibliotek och bokhandlar) har jag sett skyltar med texten Höstlov=läslov. Detta är oftast tillsammans med en fluffig, lila varelsen (som är bedårande). Maskoten påminner mig väldigt mycket om hur jag föreställer mig en puffskein (från Harry Potter). Så jag bestämde mig för att gå djupare och finna svaret på vad det var för något.

Då man vill uppmuntra barn och ungdomar att läsa, och då har man bestämt att höstlovet ska vara ett “läslov”. På biblioteken runt om i Sverige har man hakat på och har speciella aktiviteter för barn och unga som är relaterade till böcker.
Sedan har vi det som jag är mer intresserad av, rabatt på barn och ungdomsböcker fram till 1 November. I försöket att få unga att vilja läsa mer kan man under läs veckan köpa barn och ungdoms böcker för rabatterat pris. Det skiljer sig från bokhandel till bokhandel hur mycket rabatt man får och på vilka varor.
På Adlibris får man rabatt på ett fåtal barnböcker och ännu färre ungdomsböcker, inte så mycket att hänga i julgrannen.
Däremot på Bokus får man 5% rabatt på en stor mängd barn och ungdomsböcker, både på svenska och engelska. Jag har nog hittat ett 30-tal intressanta böcker även om jag inte kommer att köpa alla. Så ta en titt på bokus rea utbud.
Sedan har vi Akademibokhandeln som slår dem båda med otroliga 20% rabatt på alla barn och ungdomsböcker. Dock måste man vara medlem i Akademibokhandlens klubb för att kunna utnyttja rabatten, men då det är gratis att bli medlem är det inte ett så stort hinder.
Precis som Bokus gäller rabatten både på svenska och engelska böcker, och även då Akademibokhandeln oftast både har ett mindre sortiment och lite högre pris på sina varor än internetbokhandlarna så vinner de ändå i längden med sina 20%.

Dags att åka och handla lite böcker inför höstrusket.

