Tags

bild 2Sci-fi inte precis något jag brukar läsa, det händer förstås att en och annan bok hittar sin väg in i min bokhög men jag söker inte aktivt ut dem. För mig har sci-fi kommit i skymundan av fantasy och dystopiskt. Men även då jag inte letar efter sci-fi böcker så händer det att jag läsa dem, en är Adaptation av Malinda Lo.

När jag skulle låna en annan bok så stod Adaptation precis bredvid och då jag alltid söker efter nya böcker vände jag på boken och läste på baksidan. Det jag läste fick mig genast intresserad. En mystisk olycka, en hemsk bilolycka och nya förmågor. Det lät för intressant för att strunta i och jag är glad att jag inte gjorde det.

Reese och hennes debatt partner David ska åka tillbaka till San Francisco efter en tävling. Tack vare att deras plan var försenat så slapp de undan en säker död i en flygplans krasch. Helt plötsligt har fåglar börjat attackera flygplan och skapar kaos över hela Nordamerika. På vägen hem från flygplatsen är Reese och David med i bilolycka, och när de vaknar upp är inget som det någonsin var förut. Helt plötsligt är Reese sinnen skarpare och så har vi Amber som en dag bara dök upp för att skaka om i Reese liv.

Boken hade det här spänningen som höll mig alert även om slutet var lite för meh för min smak. Jag gillade Reese och kunde verkligen leva mig in i hennes värld, men det var en sak eller snarare en person som fick mitt intresse att övergå till irritation. Denna personen är den mystiska Amber. Min irritation berodde inte det minsta på hennes relation till Reese utan hur hon är som person. Jag kände på mig att hon skulle visa sig vara något bra och jag fick tyvärr rätt. Jag säger tyvärr för Reese skull då hon påverkades av Ambers dålighet.

Bokus | Adlibris

