Tags

imageVi har alltid varit förtjusta i svunna tider, speciellt i TV-serier och filmer. Även böcker tjänar som en tidsresa till en tid som är så olik vår egen. Vi har varit i varje tidsålder och era flera gånger om. Men det finns en speciell era som fått ett lyft de senaste åren, den Edvardianska tiden som går in i tiden för första världskriget till och med tidigt 1920-tal.
Vad är det som kan ha orsakat det kan man fråga, och det svaret jag kommer på är Downton Abbey. Om ni inte vet vad det är, så Downton Abbey en tv-serie som utspelar sig på ett gods i England mellan 1912-1920-talet (i de sista säsongerna). Vi får följa den aristokratiska familjen Crawley och deras tjänare i en tid där historia skriver nya blad hela tiden.

Leila Rasheeds Secrets & Sapphires utspelar sig i samma värld som Downton Abbey, den brittiska aristokratin i början av 1910-talet innan första världskriget bryter ut.
Efter att ha spenderat större delen av sitt liv i Indien återvänder Lady Ada Averley tillbaka till sitt familjehem Somerton tillsammans med sin syster och pappa. På Somerton väntar den talangfulle tjänsteflickan Rose Cliffe och inget kommer någonsin att bli det samma igen, varken för Averleys eller Rose.

Rose är vad man hade kunnat förväntat sig, en intelligent och talangfull flicka som råkar befinna sig längst nere i hierarkien. Men som så alltid finner hon en väg framåt i livet så som alltid personer som henne gör. Mrs. Templeton gör verkligen inget för att förbättra bilden av den onda styvmodern, hon må inte precis vara rakt igenom ondskefull men hon gör inget som väcker min sympati för henne. Jag vet att Lady Ada ska vara den framåtblickande och annorlunda kvinnan som inte definieras av sin ställning, men då Ada aldrig blir en djupgående karaktär går det förlorat. Det känns lite som om det är det enda karaktärsdraget hon har vilket är oerhört synd.

Även då jag tyckte om boken och troligtvis kommer att läsa den igen, så känner jag inget sug efter att fortsätta med serien. För mig räcker Secrets & Sapphires bara bra. För jag har en känsla att det lilla jag tycker om med boken kommer att försvinna i de efterföljande böcker, ungefär som med hur det var med Downton Abbey…

Bokus | Adlibris

