image
Salvadoreña är en fristående roman av författaren till Peregrino trilogin och liksom de utspelar sig boken i central Amerika, denna gången i El Salvadore under inbördeskriget , eller snarare de tidigare delarna av den antar jag med tanke på att det pågick mellan 1979-1992 och då boken med största säkerhet utspelar sig i nutid och så har Ana varit nanny i 20 år i slutet så.

Ana är en sympatisk person, men hon blir lite för god i mitt tycke ibland och jag hade gärna sett henne släppa lös sin inre demon, trots att hon planerar att bli en nunna. Kom igen alla har det där lilla mörkret inom oss, och det hade gett Ana lite mer dimension genom att låta läsare få uppleva mer av den sanna Ana, jag lovar det var inte meningen att det skulle rimma.

Lilla Anas hemska liv under sin tid i El Salvadore berörde verkligen mig och trots alla hemskheter så fick det mig att vilja få reda på mer om ett inbördeskrig jag inte ens visste hade hänt, tack för det skolan. Här och där hoppar historien mellan Anas minnen och nutid, men det gjorde det på ett elegant sätt som gjorde att det inte tog så lång tid att komma in i det vilket är bra och det behåller ens uppmärksamhet för då vandra inte iväg tankarna med saker som: Varför gör författaren det svårt för läsaren?

Bokus | Adlibris

