Tags

Böcker i samma serie/trilogi brukar nuförtiden släppas med ett års mellanrum. Även om det är väldigt frustrerande att behöva vänta ännu ett år innan man får svar på alla sin frågor så hänger man med i vad som sker när man äntligen får boken.

Men nu tänker jag inte på dem utan på de böckerna som det har varit ett tag sedan man läst den förra boken och nu ska man fortsätta med serien. Inget konstigt där, men det jag syftar på är när man läser fortsättningen efter ett tag och är helt borta. Jag skojar inte, så helt borta att man inte kommer ihåg vad som har hänt eller vem den där snubben är, vilket inte är det minsta kul då man bara ville läsa boken och luta sig tillbaka. Istället får man en massa huvudbry och har svårt att fokusera på boken vilket gör den tråkig.

Så vad kan detta bero på? Jag vet själv av egna erfarenheter att det inte behöver nödvändigtvis bero på hur lång tid det tar emellan det att man läser böckerna. För jag själv att det kan ha gått 2 år emellan böckerna och jag kommer tillbaka där jag lämnade allt medan andra gånger har det endast gått någon vecka och jag finner mig helt borta. Kanske kan det bero på hur intressant det är? Att om det är tillräckligt speciellt så sitter det djupare än om den är mer medioker för då kär intresset lika starkt. Det låter vettigt, jag tror att jag kör på den teorin.

