Tags

bild 2Nu har vi äntligen kommit till sista boken i Clockwork serien och jag är fortfarande lite kluven för hur jag tycker om Tessa, ibland älskar jag henne och i nästa vill jag bara att hon ska få lite vett i skalen. Sedan har vi den väldigt hetlevrade Will som gör allt för att hjälpa henne, aw.

Boken rivstartar direkt med att Skuggjägarna måste ta hand om en gigantisk demonisk mask som struntar fullkomligt i vem den äter vilket inte gör deras jobb det minsta lättare. Det känns lite som allt är en kamp mot klockan, att finna Mortmain och stoppa honom, att lösa allt inte Charlotte förlorar London institutionen till Josiah Waylands planer, och så har vi Jems liv som närmar sig sitt slut allt snabbare. Är det hemskt att jag vill att han ska försvinna ut ur deras liv så att Tessa kan vara med Will istället? Troligtvis, men man kan inte hjälpa vem man shippar tillsammans.

Boken påminde mig väldigt mycket om Clockwork Angel, vilket gjorde mig väldigt lycklig för jag hade hoppats så mycket på att Clockwork Princess skulle vara en explosiv avslutning på trilogin, även om jag avskydde slutet. Men det som höjer mitt humör är att Clare just nu jobbar på en ny serie, The Last Hours, som utspelar sig 1903 och följer nästa generation av skuggjägare, jag ser väldigt mycket fram emot den.

Bokus | Adlibris

