Tags

bild 1Historien i sig är knappast särskilt märkvärdig men ändå är det något som drar in mig i den, något som får mig att inte vilja sluta läsa boken och att hela tiden fortsätta framåt i historien.

Vi får följa franska flickan Marie, som bor med sin älskade pappa som är låssmed för museet, som är blind och hennes resa att överleva i ett ockuperat Frankrike. Parallellt med att vi får följa Maries resa genom sina ungdoms år får vi följa den tyska föräldralösa pojken Werner som är en hejare på radioapparater. Hela tiden då vi fick följa dem individuellt väntade jag på det ögonblick jag visste skulle komma, när de skulle träffa varandra. Vilket såklart hände och det hela slutade med att en liten bit glädje togs ifrån mig, vilket den halvdana epilogen inte gjorde något överhuvudtaget för att få mig att må bättre.

Bokus | Adlibris

