image (3)
Cecilia Stiernfors återvänder till Rosenlund med en svår tyngd på sina axlar. Djupt olycklig drar hon sig undan från alla utom sin lillebror som hon är förbjuden att träffa. Hon spenderar sina dagar med att skriva till sina föräldrars förtret, de vill få sin dotter bortgift så fort som möjligt. När franska adelsmannen Jacques Rousseau dyker upp anses han vara en perfekt kandidat, men det är inte bara motvilja till honom som får Cecilia att avfärda honom utan också hennes kärlek till ungdomskärleken Ludvig som försvann under mystiska omständigheter.

Jag började läsa boken och stötte genast på ett problem, jag kunde inte komma underfund med vem Ernst egentligen var. Är han fadern eller farbrodern? Det var väldigt jobbigt även om jag kom över det längre in när det blev bekräftat att han har fadern. Med det avklarat kunde jag nu ägna min uppmärksamhet mot vilka de andra var och försöka bry mig om vad som hände med dem, det gick ingen vidare om jag ska vara ärlig.
Norrsken är inte i närheten av att ha Charlotte Hassels karisma eller kunde aldrig nå upp till den bokens nivå, fast det är inte konstigt då Cecilias hemlighet skulle vara kärnan som höll ihop och förde historien framåt men då jag luskade ut den oerhört snabbt föll allt ihop som ett korthus. För hela spänningen låg i hur människorna omkring Cecilia försökte luska ut hennes hemlighet och utnyttja den för sina egna syften, men jag kunde inte bry mig mindre om deras försök vilken gjorde att boken bara föll platt.

Bokus | Adlibris

