Tags

image (4)Åh våra älskade sagor. De som lockade vår fantasi och tog oss med till magiska platser dit bara vår fantasi kunde sätta gränserna. Det är inte särskilt konstigt att författare älskar att använda våra klassiska sagor som de av Bröderna Grimm och H.C. Andersen som inspiration till sina verk. En av de mest populäraste sagorna att bearbeta är Askungen, vilket kanske inte är så konstigt. Sagan om den godhjärtad flickan som tvingas till att jobba som tjänsteflicka åt sin hemska styvmor och vidriga styvsystrar men som ändå alltid har ett rent hjärta och ett stort hopp är en historia som innehåller allt, och som har gett styvmödrar ett dåligt rykte.

Malinda Lo tar sig an Askungen och förser den med en stor dos fantasy, och även då jag är väldigt förtjust i fantasy så blir det inget bra i Ash. Det första man tänker på när man läser en bok som är dålig är att det är författaren som är dålig. Men då jag har läst andra böcker av Malinda Lo tidigare och funnit dem väldigt underhållande är så inte fallet här. Då betyder det att det helt är så att historien inte fungerar, att Lo försöker skapa en ny och magisk värld, om än med svärta, men den förstör för sig själv i sitt försök att vara speciell. Det enda nya som Lo gjort i Ash var relationen mellan Ash och jägarinnan, att Lo vågar att både dumpa prinsen och samtidigt ge vår Askungen möjligheten att falla för en helt annan karaktär.

Så överlag var boken inte alls min smak och jag vill gärna glömma boken. Nu ska jag förhoppningsvis läsa en bättre bok.

Bokus | Adlibris

