image (2)
Rainbow Rowell, ett väldigt slagkraftigt namn men även namnet på ungdoms författaren som på ett nästan skärmande sätt lyckas fånga ungdomars liv på papper, det lätt läskigare än vad jag menade att det skulle.
Landline är Rowells första bok för vuxna och hur är den första vuxenboken för en författare som är expert på att förmedla tonåringars liv med endast ord, det är frågan.

Så hur är boken? Jag vill inte säga något dåligt om Rainbow men Landline funkar inte för mig. Det känns som om Rainbow försöker få sin formula att fungera med en “mer vuxen” handling men den känns bara som en parodi på hennes egna böcker. Georgie följer samma mall som man känner igen från hennes andra kvinnliga huvudpersoner men det som fungerar med tonåringar känns bara löjliga när det är en 30 något som gör det för hon borde ha utvecklats till att veta bättre. Georgie är så en så blek karaktär att ett spöke skulle tycka att hon vore för blek för att vara en huvudperson. Sedan finns det tyvärr inga andra som kan hjälpa henne med att bära upp historien för alla männen är antigen så otroligt jobbiga eller så är dem med i 2 sekunder, samma sak gäller Georgies syster Heather som hade kunnat vara en vettig karaktär som förtjänade mer utrymme.
Titeln kommer ifrån att Georgie genom en gammal telefon lyckas få tag på make som är i Omaha, fast den Neal hon pratar med genom telefonen är honom från flera år tidigare. Jag vet inte heller vad det var med det för det är så konstigt att jag fick huvudvärk.

Så gör er själva en tjänst och läs antigen Eleanor & Park eller Fangirl, och håll er borta från Landline.

Bokus | Adlibris

