Tags

image (1)Det finns de böckerna som man direkt faller för, sedan de som tar några sidor in men som till slut älskar och till sist finns det dem böckerna som man måste ge flera chanser för att man ska förstå dem.

E. Lockharts Kanske är det allt du behöver veta tillhör den sista kategorin. Först läste jag den på engelska men jag kom inte längre in än 20 sidor innan jag inte orkade med mer och lade ifrån mig den. Ett tag senare när den kom ut på svenska försökte jag att läsa den på nytt men även denna gången tilltalades jag inte av boken, varken handlingen eller strukturen. Så när jag var på biblioteket i veckan så stod boken där på hyllan i ungdomsavdelningen och jag gick förbi den ett flertal tillfällen i min sökande efter andra böcker. Jag hade inte tänkt låna den men så gjorde jag det av någon anledning och jag är oerhört glad att jag gjord det.

För när man väl kommer förbi den oerhört slöa inledningen och en bit in i handlingen så tar den verkligen fart. Snart var jag djupt in nystad i handlingens många svängar och dramatiska händelser. Vad var det som hände den sommaren ute på ön som fick Candice att tappa minnet? Jag kan säga er att upplösningen inte alls var vad jag had

