bild 3
Även om Systrarnas Tides sista sommar var en halv engagerande historia så var jag sugen på att se vad Hannah Richell skulle komma upp med härnäst.
Huvudpersonen i Skuggan av ett år är varken Lila eller gänget årgång 1980 utan själva stugan i sig, den centrala punkten som allt cirkulerar runt. Utan stugan vid sjön hade det inte funnits särskilt mycket till historia kvar.

Jag kände direkt efter första kapitlet i 1980 visste jag att något inte riktigt var som det skulle med Lilas mamma i nutiden, det var något i ekvationen som inte stämde vilket lede till att jag började leta efter fler tecken på att min teori stämde. Men att det skulle spela en stor roll för hur boken skulle slutade.

I början påminde boken ingenting alls om den Richells tidigare bok men efter ett par kapitel började man känna igen stilen på berättandet och även om jag relativt snabbt kunde lista ut vad som skulle bli den stora twisten så tycker jag att i det stora hela så är Skuggan av ett år bättre än Systrarnas Tides sista sommar och jag ser fram emot nästan bok, när den nu kommer.

Bokus | Adlibris

