unnamed (1)
Jag älskar både historia och böcker så historiska romaner borde vara en perfekt genre för mig, även om den historiska fakta ofta får ge vika för fiktion. Men trots att jag läser historiska romaner med detta i åtanke är antalet böcker jag faktiskt stått ut att läsa och än mindre gillat förvånansvärt få.
En författare som jag har ett slags hat-älska förhållande med när det kommer till Philippa Gregory då jag inte gillar hennes Tudor Court serie men älskar hennes Cousins’ War serie. Så efter att ha läst de första fem böckerna i Cousins’ War, som jag älskade, kommer här boken som på sätt och vis förenar de två serierna nämligen The King’s Curse.
Hur då kanske du frågade, jo boken handlar om Margaret Pole, den sista Plantaganet och brorsdotter till både Edward IV och Richard III, vars familj står i centrumet för Cousins’ War böckerna och hon är en framstående medlem av Tudor hovet.
En stor sak som jag nämnde i början är all fakta hamnar i bakgrunden till fördelen för en spännande historia, men att ha enkla saker som årtal fel när det är väldigt lätt kolla upp det är inte en bra förklaring för att ändra allt för att passa sina egna fantasier.

Bokus | Adlibris

