IMG_6547
Jag har börjat dyka mer och mer in bland svensk litteratur det senaste året och smått gått till svenska ungdoms böcker, och majoriteten suger och får mig att bara vilja gräva ner boken för dem är bara så urgh.

Men det finns guldkorn bland ungdomsböckerna, en av dem är 8 saker du aldrig skulle våga. En bok om handlar om en grupp med fyra tjejer som går i nian i en liten avlägsen stad någonstans i Sverige, så för att få mer spänning in i deras urtråkiga liv bestämmer dem sig för att göra dagar lite mer intressanta genom att genomföra utmaningar som man annars aldrig skulle ha gjort. Till exempel som att sno skolans snygging underkläder och skriva en porrnovell på nationella provet i svenska, knappast något som ingår i ens vanliga rutin.

Det är ganska tydligt att författarna att försökt att göra karaktärerna så olika som möjligt men på något sätt så blir det snarare som om i sina försök att göra olika personligheter så känns ändå alla huvudpersonerna förvånansvärt lika.
Min favorit, eller snarare den person jag tyckte var minst ogillade, är Jamila men det fanns ändå ingen som fick mig att vilja heja på någon av dem enskilt men ändå som helhet var boken inte så tokig även om jag fortsatte läsa den enbart på grund av nyfikenhet på vilka de sista fyra utmaningarna var.

Bokus | Adlibris

