unnamed (2)
I
bland så är man bara trött på att hela tiden behöva läsa om kärlek, det finns med i alla böcker i någon form. Att någon är kär i en annan, att man precis blivit dumpad eller ett redan existerande par, dessa finns med i någon form i majoriteten av alla böcker. Inte ens i dystopiska böcker kommer man undan från det, i Hunger Spelen är det en kärleks triangeln (även om den inte är så övertydlig vilket jag verkligen uppskattar) eller i Divergent där Triss och Four är så pyttenuttiga att jag knappt stå ut. Så vilket bok kan man då läsa?

Själv hade jag precis fått nys om en dystopisk roman som handlade om invånarna i en gigantisk silo som bor under jorden sedan ytan totalförstördes för flera generationer sedan. Men allt står inte rätt till i silon och vi får följa några människor i den som märker skillnaden och som gör allt för att finna sanningen.

Boken började som fem separata noveller som publicerades som e-böcker, men då intresset var så stort satte Hugh Howey samman dem till en enda stor bokunder den samlade titeln Ull. Boken avhandlar om att man aldrig riktigt kan veta vad som verkligen finns utanför och att man inte någonsin kan lita på en annan människa, vilken bra livsläxa lita aldrig på någon, tack för den Hugh.
Den var helt okej men jag kommer nog inte att läsa den igen, en gång räcker för jag har andra böcker att läsa.

Bokus | Adlibris

