Tags

Boken utspelar sig runt första världskriget. Belle äger sin efterlängtade hatt affär när hon en dag möter Miranda som har råkat svimma utanför. Detta blir början på en stark vänskap mellan de två unga kvinnorna. Kort efteråt tar Belles make Jimmy värvning. Efter ett flera brev från Jimmy inser Belle att hon inte bara kan sitta hemma och göra ingenting när så många män offrar sina liv. Därför blir hon tillsammans med Miranda ambulansförare och stationeras vid ett fältsjukhus i Frankrike. Där möter gin en man från sitt förflutna, Etienne. Detta ställer Belle i en jobbig position där hon är sliten mellan vad kan vara den sanna kärleken och sin lojalitet. Livet i Franrike blir tufft för Belle, på fler än ett sätt.

De flesta personer i boken som har en stor roll introducerades redan i Belle men det finns en ny karaktär som verkligen sticker ut.
Miranda är en ny karaktär som introduceras i boken, men jag bara älskar henne. Jag blev väldigt ledsen att bara var med en sådan kort tid. Jag hade lite grann hoppats på att hon skulle få en egen bok. Med den hemska mamma hon har så tycker jag att hon uppfyller alla kvalifikationerna för att få en egen Lesley Pearse bok. Men sorligt nog möter hon sitt öde alldeles för tidigt.

Jag kanske nämnde i min recension om Belle att jag hoppades att hon skulle bli tillsammans med Etienne. Gjorde jag inte det? Åh, men jag tänkte i alla fall det. Så det så.
I Belles löfte får det två av dem en ny chans att göra mig till en väldigt lycklig läsare.

En underbar bok som bara får mig att tycka om Belle ännu mera. När hon tog jobbet tillsammans med Miranda som ambulansförare nere i Frankrike under kriget ville jag bara krama om henne. Inte tröstande, vänskapligt. Både biten om hennes lilla hattbutik hemma i London och jobbet på fältsjukhuset uppskattade jag väldigt mycket. Inte så mycket Jimmys två(?) små kapitlen om livet ur hans synvinkel på fältet samt när han väl kommit tillbaka till England efter kriget. Jag måste erkänna att jag blev ganska glad när han lämnade boken för alltid. Det betyder A: Jag slipper honom och B: Nu kan Belle vara med Etienne för alltid.

Jag vill ödmjukas tacka Lesley Pearse för att hon skrev en uppföljare till Belle som inte bara hade en lika spännande handling, en ännu mer enastående Belle eller för att jag introducerade mig till min favorit i boken efter Belle, Miranda. Utan för att hon gjorde så att både parterna blev glada. Ville du ha Belle med Jimmy? Läs bara Belle. Vill du ha Belle med Etienne läs Belles löfte.
I vissa fall kan man både äta kakan och ha kvar den.

Bokus | Adlibris

