Tags

bild 4
Uglies är en trilogi som jag läste förra året och även om böckerna inte var helt i min smak så fanns det visa intressanta aspekt av historien. En var hur bisarrt deras samhälle såg på skönhet. Alla ska se perfekta ut och alla opereras för att bli det. Efter operationerna får de allt dem kan drömma om. Men perfektionen kommer till ett pris, alla som opereras förlorar sin fria vilja. Men inte alla påverkas, som vår huvudperson Tally Youngblood. Tillsammans med en grupp likasinnade lyckas hon dock rädda dagen och det är det.

Eller inte, för det finns en fjärde bok i serien och den handlar inte om Tally. I Extras får vi se det samhället som Tally hjälpte till att skapa och vi får möta vår nya huvudperson Aya. i Aya värld är det teknisk status som gäller, den har flest träffar på sitt flöde och högre ranking desto kändare är man. Så på samma sätt som de första böckerna syftade på vårat beroende av plastikoperationer fokuserar Extras på undret känd som sociala medier.

Boken var bättre än sina föregångare och jag knöt bättre till Aya än vad jag gjorde med Tally. Även de andra karaktärerna kändes mer nyanserade än de gamla och det finns flera karaktärer som jag gillar, dock inte Aya skitstövel till bror. Min favoritkaraktär är Ayas hovercam Moggie, en slags robotkamera med en hunds beteendemönster. Som Scott förmedlar den vill jag så gärna ha en egen Moggie. Vem vet jag kanske kan få det en dag.

Bokus | Adlibris

