unnamed (6)
Jag bryr mig inte så mycket om biografier, dem har helt enkelt aldrig intresserat mig tillräckligt mycket för att läsa (om man bortser från historiska biografier). Men trots detta har jag märkt att ett par en slinker igenom, fiktiva biografier kan vi kalla dem. Böcker som är en biografi men är satt som en skönlitterär bok såsom Jennifer Worths ‘Barnmorskan i East End’ och Jillian Laurens ‘Harem’, båda två är böcker som återfinns bland mina favoriter.

Boken jag nyligen har läst, Blackout, är till sättet uppbyggd på samma sätt som de två böckerna jag precis nämnde. Boken är skönlitterär men berättar den sanna historien som en biografi vilket gör den ännu mer intressant att läsa.

Blackout handlar om Susannah, en journalist som har allt hon kan drömma om, men helt plötsligt börjar allt att ändras. Hon börjar se saker som inte är där och bete sig orationellt. Hon blir inlagt på en psykavdelning men snart kommer sanningen fram.

Boken var oerhört intressant att få ta del av och man fick en bra inblick hur dagens samhälle hanterar människor som är sjuka, för alla kan bli kategoriserade i samma grupper och blir fixade med hjälp av olika mediciner. Men sanning är ibland så stark att man inte kan ignorera den.

Bokus | Adlibris

