img_5485
Babyrace är första boken jag har läst av Katerina Janouch även om hon har dykt upp runt omkring mig i flera år. Jag började läsa Babyrace med tanken att det var en härlig chick-lit historia men det stämmer verkligen inte.
Det är något med boken som ger mig lite obehag, för det är något med hela upplägget och karktärerna som gör att jag tvingar mig själv att läsa klart den, för den kanske blir bättre.
Det blir den inte, visst finns det bitar som är underhållande och visa karaktärer som verkligen sticker ut, men när huvudpersonerna Sandra och Emily känns så här omogna (den ska vara runt 30) och bestämmer sig för att tävla att först bli gravid efter ett par glas vin är bara löjligt och det känns lite som om boken inte ger kvinnor som vill ha barn ett bättre ljus. Emilys försök att leva upp till sin lögn om att hon var en singelmamma och när hon sedan lånar sin gamla klasskamrats barn så att hon kan låsa att det är hennes är cringe så hög för mig att jag måste lägga ifrån mig boken.

Jag vet inte hur jag ska vidare med författaren efter det här, kanske läser jag nästa del eller ger mig i kast med någon av hennes andra böcker.

Bokus | Adlibris

