unnamed
Ibland är det nästan som om man blir kär i en bok, oftast så är det bara en bok i högen men när man väl har börjat läsa den så sugs man in i den världen boken utgör och man får en paus från allt som pågår runt omkring. Jag hade inte förväntat mig att jag skulle gilla Mayas dagbok. Jag har läst andra böcker av Allende tidigare och ingen av dem har satt ett större avtryck hos mig, men just Mayas dagbok visade sig vara en bok som verkligen föll mig i smaken. Redan från första sidan vill jag bara veta mer och detta är då om Mayas familj vilket är det i boken jag finner mestibtresant.

I sin dagbok skriver nittonåriga Maya om sitt förflutna som missbrukare och set tuffa livet hon fick på köpet för de val hon gjorde, och hur hon långsamt hämtar sig från det mörkaste och djupaste avgrunden en människa kan ha varit i. Mayas historia är lika fascinerande och hjärtvarmande som den är hemsk och i visa fall hjärtskärrande men det blandas så bra och effektivt att det blir en suverän mix av det hela som får en att bli avskräckt samtidigt som man kan känna att hoppet gryr.

Bokus | Adlibris

