Hooper har här skrivit en liten historia om unga Abby som får jobb som barnskötare till ett rikt pars baby, Grace. Allt verkar toppen för Abby och hennes bästa vän Hannah men då pesten bryter ut i London bryter även paniken ut och det kvittar vilken ställning du har, alla kan drabbas även om man befinner sig i de finaste husen i hela staden.

Ring of Roses är en kort historia som på sina bara knappt 80 sidor lyckas engagera en mer än visa böcker på 300 sidor. Bokens titel kommer från de röda ringliknade märkerna som pesten kunde lämna lämna på visa av sina offer.
När jag hade läst klart boken så ville jag lite grann skrika “Nej!” för jag ville inte att boken skulle sluta där på det sättet, för vad händer med babyn Grace? Kommer Hannah till hennes undsättning eller får det stackars barnet möta sitt öde i det döda huset?
Jag visste att en bok som utspelar sig under 1660-talets pest utbrott i London skulle vara en glad och rolig historia men jag hade inte förväntat mig att bli så mycket engagerad i historien som jag faktiskt blev, vilket inte var så bra i slutändan då boken bara slutade som den gjorde och lämnade ett hål i mig.

Bokus | Adlibris

