Innan jag dör är en bok som följer den cancersjuka och döende tonåringen Tessa som har en lista över saker som hon vill göra innan hon dör. Det viktigaste är att bli av med oskulden, men Tessa vill inte bara bli av med oskulden, hon vill också bli kär och båda sakerna får gärna vara med samma kille. Samtidigt som Tessa går mot sitt mål gör hon andra saker på sin lista som att säga ja till allt en hel dag eller göra en massa farlig saker då hon ändå kommer dö i vilket fall som helst. Vid sin sida har hon bästisen Zoey som jag känner att hon ibland måste undra varför hon är vän med Tessa då vissa av Tessas upptåg är rent av livsfarliga.

Jag kan verkligen förstå Tessa både när det kommer till att vilja bli av med oskulden och den känslan man får när man inte längre bryr sig om man dör eller inte, det är en slags känsla som gör att man känner sig väldigt modig då man praktiskt taget kan göra vad som helst då man man inte är rädd för om man dör eller inte. Man brukar säga att dem som inte fruktar döden är de farligaste och det stämmer nog, i alla fall i Tessas fall och jag är säker på att Zoey skulle hålla med mig. Det var intressant att följa Tessas sista tid och jag tycker att Jenny Downham berättar en verklighetstrogen historia om en ung flicka som inte har så lång tid kvar och vill spendera den tiden med allt som faller henne in. Nu är detta bara min åsikt och jag vill påpeka att jag knappast är en expert på det området som rör en ung, döende person men jag kan tänka mig hur det kan kännas och hur man hanterar faktumet att en dödsdatum parataktiskt taget är bestämt.

Bokus | Adlibris

