Trollkarlen från Oz är en av mina favoritfilmer och lyckligtvis för mig så har filmen sänds på TV de senaste två åren runt nyår. Precis som många andra filmer är Trollkarlen från Oz baserad på en bok, en bok som jag nu har läst.

Precis som det var med Alice i Underlandet så finns det flera saker som skiljer boken från filmen, de tydligaste är händelser som sker i boken men som aldrig finns med i filmer. Kanske var det för jobbigt att ha med det eller så var det bara för tråkigt, vad vet jag.

Av sakerna som inte finns med i filmen så finns det en grupp vänliga möss, en trevlig stork, en stad bebodd av porslinsfigurer också ordentliga bakgrundshistorier om karaktärerna, så som Fågelskrämman och Plåtmannen. Sättet som Dorothy kommer till Oz är också annorlunda, men det involverar fortfarande ett hus och en tornado. Sedan när hon kommer till Oz möts hon inte av Den goda häxan Glinda utan av den snälla Häxan från Norr som råkar vara lika liten som lilleputtarna.
Även biten om Dorothy och den hemska Häxan från väst finns med så är den inte fullständigt barntillåten då Trollkarlen vill att lilla Dorothy ska döda häxan, annars får hon inte hjälp att åka hem till  Kansas.

Så även om jag visste när jag började läsa boken att den skulle skilja sig från filmen blev jag lite paff över hur många detaljer som har en storroll i boken aldrig kom med i filmen. Men trots allt kommer detta inte att påverka min kärlek till filmen utan den har bara informerat mig om all fantastisk bakgrundsfakta som Bauma faktiskt skapade till landet Oz.

Bokus | Adlibris

