När de flesta tänker på en av de första fiktiva vampyrhistorien så tänker man osökt på Bram Strokers Dracula. Men det finns en annan tidig vampyrbok som har präglat och format bilden av vampyrer till vad dem är idag och det är Joseph Sheridan Le Fanus 1871 bok Carmilla. Carmilla föregick Dracula med 26 år och har på många sätt influerat Strokers mästerverk.

Det var av en ren slump som jag fick nyss om Carmilla och när fick höra om en gotisk vampyr novell med en lesbisk vampyr blev jag minst sagt nyfiken på vad det egentligen var för någon konstig bok. Men boken var faktiskt inte ens hälften så konstig som jag hade föreställt mig att den skulle vara, men jag kan dock inte bedöma om boken var bra eller dålig bara att den är lite konstig. Så om det bästa sättet är att själv läsa boken och bedöma den själv.

Jag har dock aldrig läst Dracula, men jag ska göra det så döm mig inte, så jag kan inte göra någon jämförelse av de två vilket jag hade velat göra nu men nu går det så sagt inte men jag återkommer när jag har läst Dracula.

Adlibris

