Tags

image (9)Vilken tid det tog mig att komma till denna boken. Jag läste de två första delarna, Firelight och Vanish ganska kort efter varandra men det tog ett tag innan jag plockade upp och började läsa tredje och sista delen i serien, Hidden.
Här en snabb sammanfattning för er som inte har läst mina recensioner om de tidigare böckerna;
Både Jacinda och hennes tvillingsyster Tamra är drakis, en slags drak-människo hybrid, som tillsammans med sin mamma flyr från draki samhället för att leva ett normalt liv bland människor. Där möter Jacinda drakjägaren Will som avskyr sitt arv och gnistrorna flyger mellan dem båda. Sedan tvingas dem tillbaka till draki samhället och efter att deras mamma utesluts tänker Jacinda söka hämnd och det ungefär det här som har hänt.

Hidden fortsätter på händelserna i Vanish, Jacinda och gänget har en plan för att frita Cassians syster Miriam som blev tillfångatagen i slutet av Vanish. Jacinda blir den som skickas in och inne på anläggningen möter hon andra drakis som har blivit till tillfångatagna. Sedan lyckas Jacinda och de andra fly i en plan som går så fel att det går bra och nu måste hon och sina vänner gömma sig både från jägarna som gör allt för att döda dem och deras egna drakis som numera är deras fiender lika mycket som jägarna. Kommer Jacinda kunna få fram och bevisa sanningen innan det är försent?

Man kan verkligen inte klaga så mycket på vare sig handligen eller på slutet. men jag hade gärna sett en kort återförening mellan Jacinda och hennes mamma, för det skulle kännas lite som en varm kram att den karaktären man har följt och hoppas på till slut får må bra och ha det liv som hon förtjänar.
I helhet så har Firelight trilogin varit en spännande och intressant resa med berättelse som känns originella och med karaktärer som man verkligen känner för. Jag är lite ledsen att Jacindas resa nu är till ända men jag ser också fram emot vad författaren Sophie Jordan kan koka ihop härnäst.

Bokus | Adlibris

