Okej, det kanske är en lite konstig titel men jag hade allvarliga problem att tänka ut en bra titel och som ni kan se så gick det ingen vidare.

Det jag menar är när böcker man älskar blir förvandlade till filmer och tv-serier vilka leder till horder av  människor som delvis består av människor som bara gillar det för att man ska gilla det och människor som gillar dem men som man inte kan ha en vettig konversation med då de vet inget om själva böckerna. Självklart så finns det undantag och detta gäller absolut inte alla tv-serier och filmer som är baserade på böcker, så tagga ner.

Jag har själv råkat utför att man hör någon som nämner titeln på boken (och som oftast har serien/ filmen samma titel) och man blir glad för det är någon annan som faktiskt också tycker om den, och den personen råkar stå rakt framför mig. Men så fort man är glad så ska det börja regna, för när man väl börjar prata med personen så framgår det att personen a) aldrig har hört talat om boken eller b) hela tiden framhåller att serien/filmen är bäst och att boken kan man lika gärna förstöra för den kommer ändå aldrig att bli lika bra som serien/filmen så vad är då meningen att den finns?
Om det är alternativ a så finns det fortfarande hopp, för man kan lära sig något nytt varje dag, är alternativet b så ska man försöka att inte smälla till dem för det är misshandel (däremot så kan du fräsa och kalla dem fula namn medan du snabbt går bort från personen) och om det är så att personen börjar som en a men blir en b så spring, bara spring därifrån, kan du inte springa så ta dig därifrån så snabbt som du kan på din cykel/drake/enhörning ect.

Okej det jag nyss skrev är bara för skojs skull, för vilken vettig människa har en cykel?
Nej, men allvarligt så är det inget som gör mig mer irriterande är människor som är som alternativ b, när jag stöter på sådana människor vill jag bara ta den berörda boken och bara krama om den för att visa att det finns människor som älskar den och vet att den alltid kommer att vara din favorit.

Jag ska sluta där, för låt mig inte börja på när människor som ska läsa en bok och sedan skriva om den, väljer en bok som dem kan ‘slippa’ att läsa då dem har sett serien/filmen, grr.

