Tags

Eleanor & ParkJag hörde först talas om författaren Rainbow Rowell för bara några dagar sedan jag på tumblr i mitt flöde hennes nya bok Fangirl, som jag för övrigt längtar efter att läsa, och bestämde mig för att se vad mer hon har skrivit. Det var på detta sätt som jag fann jag Eleanor och Park, jag ska inte ljuga jag var nämligen inte helt såld på hela grejen med att dem träffades på bussen och med hjälp av musik och serie tidningar kom varandra närmare. Jag antar att jag var orolig för att boken skulle bli alldeles för sliskigt söt och efter att först ha verkat lovande skulle bli som alla andra böcker om att bli kär.
Men detta låter in Rowell ske och hon ger oss så mycket mer än bara vanliga 2D karaktärer. Hon ger oss två människor av kött och blod vars liv man läser och som man inte kan låta bli att bli engagerad i då man tycker om dem. Jag kan relatera till både Eleanor och Park vilket är en raritet.
Jag gillar verkligen hur boken slutar, även om jag vet att det finns säkert både en och två där ute som inte skulle hålla med mig. Den enda negativen sakerna jag kan komma just nu är att man aldrig får veta vad som händer med Eleanors familj och styvfar samt vad hennes ”bara tre ord” är.
Eleanor & Park är enligt mig en bok som på ett ärligt sätt berättar en helt vanligt kärlekshistoria, den är vanlig då att den inte är så överdriven och inte är ”kan aldrig hända i verkligheten” historia.
Jag ger boken två tummar upp.

Bokus | Adlibris

