image

Etthundra mil är den hitintills bästa Jojo Moyes boken jag hitintills har läst, med en engagerande handling och fyra huvudpersoner som man verkligen bryr sig om så kan boken egentligen inte gå fel.

Huvudpersonen Jess liv kunde ha varit bättre, hennes make som lämnade henne för ett par år sedan betalar inte något underhåll vilket betyder att Jess ensam måste försörja sig själv, dottern och den åriga styvsonen Nicky. Men nu kan det bli ändring på allt, för dotter Tanzie är ett mattegeni som ska delta i matte tävling och vinstpengarna kan användas till att låta henne gå på den bra privatskolan, enda kruxet är att tävlingen är Skottland. Då kommer miljonären Ed Nicolls in i deras liv, hans eget liv är ett enda kaos och han har en osäker framtid men en botgöring är att köra Jess familj upp till Skottland. På resan lär alla personerna känna varandra närmare och inser att allt inte alltid är som det verkar.

För mig så är boken är en sånär på fullträff som möjligt från Moyes då hennes andra böcker har alltid lämnat mig med en känsla av att något fattades, förutom en som bara fick mig att vilja slänga boken i väggen. Men Etthundra Mil var så mycket bättre än vad mina erfarenhet hade förberett mig för ännu en medioker historia men sedan visade boken vara något helt annat vilket verkligen gjorde min dag.

Bokus | Adibris

