bild 001

Visst låter bokens titel väldigt mycket som en ungdoms rom-com, jag menar ‘Kärlek, mat och missöden’. Om titeln däremot hade varit ‘Kärleken, mat och missöden’ så hade filmen varit en halv deprimerande fransk film om ett par 35+ människor, eller något sådant jag är inte så insatt i just den genren.

Boken med den något löjliga titeln handlar om en ung Amerikanska, Laura, som vid en resa till Rom möter den då bildsköne Italienska snyggingen Tommaso. Med sin kokkonst fångar han både hennes hjärta och sinne och Laura faller helt och hållet för honom. Men vad hon inte vet är att det inte är Tommaso som har lagat dessa kulinariska mästerverk utan hans vän Bruno, en ung man med stora drömmar men som inte har varken Tommasos utseende eller hand med kvinnor.

Som ni kan har förstått så faller även Bruno för Laura och bokens handling centrar runt ett triangeldrama med mat som vapnet. Boken hade två stora problem a) Den hade en väldigt blek handlingen och inget som man inte har sett tidigare och b) den gjorde mig så hungrig! Mat finns med i de flesta böckerna, även påhittade personer måste äta då och då, men aldrig förr har jag upplevt att maten har blivit beskriven på ett sådant ingående och väldigt frestande sätt att det har börjat kurra i magen på mig. Detta är också anledningen till att jag inte kan se på matlagnings/bak program dem gör mig hungrig, det och att jag oftast inte kan stå ut med deltagarna….

Om du älskar mat och böcker om ett triangeldrama som utspelar sig på en fjärran plats (och inte blir hungrig) så är Anthony Capellas bok något för dig. I sådana fall finner du den troligtvis mer spännande och intressant än vad jag gjorde…

Adlibris

