Tags

image (2)Färgen på drömmar påminner mig om en av mina favorit böcker, Belle av Lesley Pearse. Båda handlar om att vara den unga dottern till en prostituerade som inte är den bästa modersgestalten. Egentligen är den största skillnaden på pappret att Belle utspelar sig på 1910-talet och Färgen på drömmar 1950-talet.

Sjuttonåriga Josie Moraine jobbar på en bokhandel i New Orleans, men bara på dagarna. Tidigt på morgnarna så städar hon på bordell där hennes mamma jobbar. Hon längtar bort, hon vill gå på universitet och komma bort från den värld hon fötts in i. Men det är inte lätt för en fattig ung flicka med hennes bakgrund att komma ifrån det lilla råtthålet hon alltid har varit i. När hennes mamma sticker med en gangster verkar saker äntligen kunna ändra sig, Josie blir ännu mer övertygad av etta när hon möter den privilegierade Charlotte som går på Smith. Det är denna vänskap som får Josie att äntligen börja tro att hennes drömmar faktiskt kan slå in.

Boken fångade mig direkt och jag tycket om sättet som Sepetys både frestar med godbitar framför en samtidigt som man får dem. Det leder till att man känner sig som om man får någon belöning fr att man fortsätter att läsa boken. Jag gillar Josie, hon är precis lagom egensinnig utan att verka arrogant och hennes drömmar känns som om dem faktiskt kan uppfyllas. Jag gillar också att Charlotte visade vara precis så trevlig som hon verkar, för jag hade verkligen inte gillat om någon fullständigt krossade Josies drömmar efter att ha låtsas vara hennes vän.

Jag vill gärna läsa mer av Sepetys och se om de är lika bra som Färgen på drömmar eller om boken bara är en lyckoträff.

Bokus | Adlibris

