bild 001

Gåtornas palats är skriven av Dan Brown mest känd för Da Vinci koden och de andra böckerna om Rober Langdon, faktiskt så är det så att Gåtornas palats är den en av endast två böcker av Brown som inte handlar om Langdon. Men trots Langdons frånvaro så har Gåtornas Palats alla egenskaper man kan förvänta sig av en Brown bok: historien berättas ur två eller flera personers perspektiv och utspelar sig på olika platser, fallet som boken handlar om är väldigt invecklat och man kan aldrig vara 100% säker på vem som egentligen är den goda och vem som är den onda.

Gåtornas palats utspelar sig på NSA som är en topphemlig amerikansk organisation som jag tror att majoriteten av befolkning känner till sedan de stora avslöjandena som handlar om NSA som stått med stora rubriker i tidningarna men nu till handlingen. Susan Fletcher är en briljant kryptoanalytiker som jobbar på NSA och när den oslagbara datorn TRANSLATR får en kod den inte kan knäcka faller det på hennes lott att hitta nyckeln till koden. Det hon upptäcker skakar hela NSA då det visar sig att hela organisationen hålls som gisslan genom koden som befinner i TRANSLATR. Två händelsekedjor sätts igång, universitets professorn tillika Susans fästman David skickas som civil till Sevilla för att hitta ringen med kodnyckeln medans Susan försöker hitta den skyldiga som verkar känna till allt om NSA…

Jag gillar boken och jag gillar hur jag inte kan pussla ihop allt utan alla pusselbitarna, i vissa fall gör detta mig irriterad men då allt de roliga hade försvunnit om jag hade löst Gåtornas palats alldeles för lätt gör att det fungerar utmärkt när det kommer till Gåtornas palats. Susan är genial på det perfekta sättet som inte väcker avundsjuka hos läsaren utan istället en fascination då man få denna annorlunda kvinna balansera ett spännande jobb och en välmående relation med en trevlig kille samtidigt.

Bokus (engelska) | Adlibris

