image (8)
Efter föräldrarnas död emigrerar Elizabeth och hennes äldre bror Sam till Amerika för att börja om på nytt. Men då dem förlorade allt hemma i England kommer dem till det nya landet utan något alls och måste därför lever bland de lägre klasserna i de skumma kvarteren där bråk mellan de olika grupperna kan bli till småskaliga krig. Men Sam och Beth kämpar på så bäst som det kan gå och när det börjar gå rykten om att man kan hitta guld i Klondike bestämmer syskonen för att pröva sin lycka där.

Bara två Lesley Pearse böcker har lämnat i ett närmaste likgiltig humör, Matilda och Elizabeth. Ingen av böcker hade där speciella, det där något som brukar finnas i Pearses böcker, det där lilla magiska som gör att man rycks med i historien och lever in sig i personens livsöde. I Elizabeth finns det inget som fångar mitt intresse överhuvudtaget och jag fick närmaste tvinga mig själv att läsa ut den och inte bara lägga ifrån mig den, för om ska kunna ge den en rättvis bedömning så måste jag ha läst hela boken för vem vet, den kan bli bättre även om dem oftast inte blir det så finns chansen alltid där.

Bokus | Adlibris

