bild

En fiktiv berättelse skriven av personen i en annan fiktiv berättelse, går det verkligen. I vår värld går allt men den stora frågan är inte om det går utan hur boken är.
Ransom my heart är en bok ‘skriven’ av Mia Thermopolis, huvudpersonen i Meg Cabots En prinsessas dagbok serie, tillsammans med Meg Cabot själv. Man ska inte gå för djupt in på hur detta möjligtvis kan gå, du kommer i sådana fall bara få ont i huvudet.

Boken utspelar sig i England(?) på sent tolvhundratal. Här börjar några av mina frågetecken då jag tvivlar starkt på att visa av namnen som förkommer i historien faktiskt fanns eller användes på den tid. Men om vi bara nu ska strunta i den tvivelaktiga historiska korrektheten, jag skulle kunna gå på om detta i flera sidor, och i stället gå lite mer in på vilka och vad boken handlar om.

Finnula ”Finn” Cains är den hetsiga och inte alls särskilt kvinnliga (utan utseendet) dottern i en familj med sex övriga syskon. Finn och hennes systrar tas omhand av sin äldre bror Robert, en underbar man är vad jag har kunnat bedöma honom till, som älskar sina systrar men som måste finna makar till dem, inget annorlunda där inte.

När Finns syster Mellana finner sig gravid bestämmer sig Finn för att kidnappa en rik man och ge lösensumman till sin älskade syster. Men lite vet hon att mannen hon kidnappar är Hugo Fitzstephens, den unga greven av Stephensgate. Man behöver knappast vara så insatt i denna typen av böcker för att kunna lista ut hur relationen mellan Finn och Hugo kommer att bli och till och med händelserna som leder upp till det.

Jag vet inte riktigt var jag står när det kommer till Meg Cabot. Jag älskar böckerna om Mia, Airhead , Heather Wells serien och böckerna om Babbeldrottningen men efter att ha haft ett par väldigt dåliga böcker har hon sjunkit i mitt anseende och jag vet inte längre var hon står när det kommer till hennes böcker. Ransom my heart hjälpte knappast henne att få plus poäng hos mig, det kan ni vara säkra på.

Bokus | Adlibris

