bild 008

Jag var lite skeptisk till hur jag skulle finna Torment då föregångaren, Fallen, slutade på ett väldigt abrupt sätt vilket fick mig att förstå att Torment antagligen kunde vara på två sätt, antigen är den bättre och är vettigare eller så är den sämre och väldigt förvirrande. Som den realist jag är vet jag att man inte ska vänta sig för mycket så på förhand låg det troligast till att Torment skulle tillhöra den senare kategorin. Men tji fick jag där för Torment visade sig vara en bok som verkligen faller mig i smaken, vem hade kunnat tro det.

Efter det väldigt dramatiska slutet av Fallen är Torment som efter en storm. Himlen är klar, solen skiner och det blåser väldigt lite. Allt är frid och fröjd för Luce så länge man bortser från hennes längtan efter Daniel, hennes speciella ängel. För annars är livet på den nya skolan i Kalifornien där hon befinner sig för att hålla sig skyddad från de väldigt elaka outcasts.
Vad är en ungdoms bok utan en kärleks triangel? Eller snarare så är det inte riktigt en kärlekstriangel då Cam är lite som en creepy stalker som vägrar att lämna Luce i fred och hon hyser inga starka känslor för honom men han vill inte att Daniel ska få henne så han gör helt enkelt alla andras liv miserabla.

Den stora frågan är, vad jag tror jag om nästa bok Passion. Då historien i Torment är både intressantare och mer väl skriven än Fallen och alla hänger mycket bättre ihop så det borde ledde upp till en bra bok. Men det kan vara så att att eftersom Fallen inte är så bra men Torment är så kan Passion återgå till att vara inte så bra då handlingen inte är så bra eller att man har för höga förhoppningar på den.
Jag kommer att läsa Passion någon gång, men när vet jag inte då jag har en hel del att göra nu för tiden och flera andra böcker före i ‘att läsa’ kön.

Bokus | Adlibris

