bild 007

Jag är en person som inte har den bästa relationer till texten på baksidan av böcker, detta då jag inte alltför sällan finner att texten är roligare eller målar upp en helt annan ton än själva boken i sig vilket oftast leder till besvikelse. Texten på baksidan av Den mörka staden stämmer nästan läskigt bra med själva boken men av någon konstig anledning tyckte jag att texten målade upp att bokens handlingen är som en slags prequel till De dödas strand men sequel till De vassa tändernas skog. Men när jag väl hade läst klart boken och åter läste texten hade jag ingen aning om hur jag kunde tro detta.

Men nu vidare till handlingen:
I förra boken, De dödas strand, fick vi lära känna Gabry (Abigail) och nu får vi lära känna hennes tvillingsyster Annah, flickan som tillsammans med Elias lämnade Gabry ute i skogen när hon var 5. Annah bor i den mörka staden (New York) där hon brukade leva tillsammans med Elias innan han begav sig iväg för att hitta Abigail. I staden hankar sig Annah fram och gör allt för att överleva de oheliga. En dag ser hon sin sedan längre försvunna syster på en bro där hon blir bortförd av rekryterarna men inte innan hon hinner rädda Catcher. Det är Cather Rekryterarna vill ha och efter att ha spenderat tid med honom vet Annah varför han är så eftertraktad. Snart bubblar känslor upp för den mystiska pojken men Annah, med sina ärr som löper över hela sin kropp efter en olycka, vet inte om hon verkligen vågar ge sig på det farligaste av allt, kärleken.

Boken är sista delen i ännu en trilogi jag nyligen har läst ut och en sak jag gillar med denna serien är hur de tre böckerna kan utspela sig i tre olika tider och tre olika platser med ändå beröra varandra på en sådan nivå som de faktiskt gör. En annan sak jag gillar med böckerna är att dem fokuserar mest på personerna och inte de oheliga trots att allt centrar runt de oheliga och smittan.
Jag blev inte hägnade kvar undrande vad som händer nu när jag hade läst klart boken, för boken var både öppen och avslutad på samma gång så att de kan fungera att skriva ännu en historia om vad som hände senare men samtidigt om det inte händer gör det inget.

En person som jag dock hade velat veta hur det gick för är Mary, huvudpersonen från första boken och viktig biroll i andra men som aldrig är med i Den mörka staden. Jag hade gärna sett hur hon Abigail hade kommit överens med varandra.

Bokus | Adlibris

