image (2)

Ibland kan jag inte hjälpa att förvånas över hur många olika sorters dystopiska böcker det faktiskt finns där ute och att det finns nya världar och berättelser att upptäcka hela tiden, så som jag nu har hittat The Maze Runner.

I The Maze Runner får vi möta unge Thomas som en dag hissas upp i låda till Glade, ett samhälle inuti en labyrint som hela tiden ändrar på sig så att det är stört på omöjligt att ta sig därifrån. I Glade bor det en massa ung pojkar som en efter en har blivit sända till Glade under två års tid. Mycket skiljer dem åt men de har alla inget minne av något innan dem kom dit. Om man skulle försöka smitta ändå så blir man tagen och dödad av en Griever, en slags djur/maskin hybrid som patrullerar labyrinten. Thomas försöker lösa pusslet med labyrinten och för att lättare förstå sig på allt försöker han bli en Maze Runner, en som under dagen springer omkring inne i labyrinten (‘The Maze’) och samlar in fakta som ska hjälpa pojkarna att komma därifrån. Allt ställs på sin spets när det en dag dyker upp en avsvimmad flicka i korgen. Detta är början på på slutet och jakten på den mörka sanningen.

Jag gillar boken och det är en ovanlig sak för mig att göra, jag menar att bli så insatt i en historia som i princip bara handlar om ett gäng killar men på något sätt lyckas The Maze Runner så smart oc h välskriven att den tar sig igenom mina sköldar och verkligen får mig att bli intresserad och engagerad i det som händer i boken.
Slutet lämnade mig förväntad inför nästa del i serien, The Scorch Trials då det som hände i slutet av The Maze Runner fick mig ordentlig intresserad för vad som händer härnäst.

Bokus | Adlibris

