Tags

bild 006Jag har nu kommit till sista boken i trilogin om Juliette. Under de senaste året har jag frekvent sökt efter nya böcker att läsa, mer specifik böcker i en trilogi eller i en serie. Tahereh Mafis trilogi är en av dessa nya böcker som jag bestämde att läsa, jag fann nya favoriter och fick möta nya personer, handlingar och berättelser som ibland fick mig att undra varför jag inte hade läst dessa förut. Rör ig inte serien är en av dessa som lyckades ta sig in i min bokbubbla för att stanna och det är med ett tungt hjärta jag har nått slutet av ännu en trilogi.

Juliette har haft en lång resa från när vi först möte henne, hon var inspärrad på en anstalt men lämnade den med sin nyfunna vän Adam, som också blir hennes pojkvän. Dem förs till en rebellbas där alla personerna har, liksom Juliette, annorlunda förmågor även om inga är så jobbiga som hennes. Målet är att störta ledaren Mr. Anderson men det går inte riktigt som rebellerna har tänkt och Juliette blir bortförd från tumultet av Warner. Här börjar Sätt mig i Brand. Juliette hålls gömd av Warner, en person för vilken Juliette har känslor hon inte är säker att hon faktiskt vill känna. Efter att ha tänt Juliettes kämpaglöd beger sig paret till platsen för basen fanns, men det som dem möts av är total ödeläggelse. Men dem får veta att ett par av rebellerna har klarat si, däribland Adam. Nu är det en kamp mot klockan om dem vill störta Mr. Anderson en gång för alla…

Boken höll ett bra och jämt tempo genom hela boken även om jag blev lite nervös mot slutet då jag undrade om Mafi verkligen skulle kunna knyta ihop handlingen på ett bra sätt då tiden, eller snarare sidorna, började ta slut. Hon lyckades med nöd och näppe med uppdraget, även om de sista sidorna är lite mer av en uppradning av event än en flytande historia men man får ändå inte känslan av att författaren skrev slutet med bara 3 minuter kvar av deadlinen som det känns i visa böcker. Trots detta vill jag gärna se en en liten uppföljare där man får se hur det gick med alla, speciellt Juliette och Warner.

Bokus | Adlibris

