Gör väg för sjöjungfrurna, eller kanske inte men den senaste tiden har jag stött på så många böcker som handlar om sjöjungfrur på senaste tiden, det är nästan som om de har simmat upp från havets botten. Förlåt, den var för bra för att motstå.

Sapphy bor med sina föräldrar och äldre bror Conor vid den brittiska kusten, en natt försvinner Sapphys pappa till havet men varken Sapphy eller hennes bror tror att fadern är död men var kan ha då vara? Ett år senare träffar Sapphy Faro, som är från undervattenriket, när hon är ute i en storm på jakt efter sin bror. Kan legenden om Ingo faktiskt vara sann och kan deras pappa vara där?

Jag hade sådana säkra känslor när det kom till Faro och dykaren Roger, och inte den bra sorten, bara för att sedan se dem ta fram sin sympatiska sida i slutet. Jag ger helt enkelt upp med visa karaktärer i böcker, de förtjänar inte min tid och tycke.

Förresten vad är den officiella termen för manliga sjöjungfrur? På engelska heter de Mermaid och Mermen, men problemet är att man antar att det ska vara sjömän men sjömän är något helt annat. Själv kallar jag dem för havsmän, det var antigen det eller att kalla dem för manliga sjöjungfrur.

Bokus | Adlibris

