Tags

bild 003Jag kommer att sakna Kaylee, jag kommer alltid att kunna läsa om böckerna men det blir aldrig riktigt samma sak som när man läste dem för första gången, och jag vill inte säga farväl än, trots att tiden är kommen. Efter två böcker utan det klassiska ‘soul’ i titeln avslutar Rachel Vincent sju-delars bok serien om bansheen Kaylee Cavanaugh med With all my soul.

Jag älskar verkligen Soul Screamers serien och Vincent gör ett bra jobb med att ge serien ett värdigt slut som ger läsaren en belåtenhet som många författare utlämnar. Det blir som en slags epilog då det har gått några år, men det är biten innan jag vill prata om, jag vet att stilen den är berättad i passar det som händer men det gör inte lättar för läsaren att behålla sin uppmärksamhet på det som häner, för a) det är skrivet i kursiv stil och b) det händer egentligen inget ‘viktigt’ vilket får läsaren att bara vilja bläddra fram ett par sidor tills där boken blir intressant igen. Jag tror att väldigt få vill läsa om Kaylees evighet med smärta, det gör att boken blir väl seriös och det går inte riktigt så bra ihop med resten av böckerna då dem balanserar lätthet, rolighet och allvarlighet på ett bra sätt.

Boken sätter verkligen punkt för en serie som enligt mitt tycke aldrig har sjunkit lägre ner än mitten när det kommer till de individuella eventen som sker i boken och ‘väldigt bra’ när det kommer till helhets bedömningen av de olika böckerna i serien. Soul Screamers är en serie som har tagit en plats hos mig som jag stark tvivlar på att dem kommer att förlora.

Bokus | Adlibris

