Tags

bild 001Efter det som hände i Firelight visste jag inte vad Sophie Jordan skulle ge oss i Vanish. Svaret är en bok som både skiljer sig och liknar Firelight på precis de rätta ställerna.

I Firelight var handlingen centrerad runt Jacinda och faktumet att hon är en sådan ovanlig Draki. Men även om hon fortfarande är den centrala karaktären i boken får lite kamp om scenen genom sin tvillingsyster Tamra som till stor del fick stå i skuggan i första boken. Men i Vanish visar hon sig vara lika, om inte mer, speciell som Jacinda då hon är en precis lika speciell sorts Draki, detta gör henne till Pridens nya älskling medans Jacinda ses som ett svart får. Jag är lite kluven för detta faktum då en av mig tycker att Tamra förtjänar detta, empatibiten av mig för att vara exakt. Men största delen av tiden stör jag mig på henne, hon är ännu mer jobbigare nu än innan plus det finns ingen anledning för henne att vara så taskig mot Jacinda när det inte var hon som fick henne att känna sig som ett missfoster utan ‘the Pride’, men är hon sur på dem? Näh, för dem praktiskt taget dyrkar henne så dem tycker hon om trots allt dem har gjort mot henne, eller i detta fallet allt de inte gjorde för henne.

Cassian är precis som i första boken, han är en snäll kille under macho attityden, detta märks extra tydligt när han är med sin kusin Corbin. Corbin är den sorts person som jag gärna hade sett att Jacinda smällde till.

Sedan har vi Will, åh Will. Precis som Jacinda har denna godhjärtade, och mycket motvilliga drakjägare, fångat mitt hjärta.

Slutligen så gör bokens slut att jag genast vill plocka upp sista boken och se vad som händer då jag är väldigt spänd på att se vad som händer med Jacinda, Tamra, Cassian och Will.

Bokus | Adlibris

