Tags

bildBoken är inte alls som jag förväntade mig, men detta på ett bra sätt så missförstå mig nu inte. Sophie Kinsella är en av mina favorit författare, ända sedan jag läste Karriär och köksbesvär har jag varit fast. Jag har läst alla hennes Shopaholics böcker och alla de tidigare fem fristående böckerna, men däremot har jag inte läst hennes böcker som hon har skrivit under sitt eget namn, Madelenie Wickham, eller snarare jag försökte läsa dem men blev uttråkad ganska så fort så därför tog det en bra tag innan jag läste boken och det var också därför var mina förväntningar på boken inte var så mycket att hänga i julgranen.

Men historien är väldigt charmig och tonen känns igen från alla Kinsella böckerna som jag älskar. I början gillade jag Fliss bitar mest men när Lottie väl är på sin smekmånad så blir hennes bitar dem bästa, inte minst tack vare de olika försöken som hotellet gör på hennes syster Fliss vägar med att hindra Lottie och hennes nye make Ben från att ‘konsumera’ äktenskapet. Anledningen till det kan man fråga sig då man tycker att göra allt detta bara för att man inte råkar gillar sin systers make är lite väl extremt, och det är det under de flesta fall men boken berättar en historia som knappast kan betecknas som ‘vanlig’.
Bakgrundshistorien till Fliss ingripande är att efter att ha, misslyckat, friat till sin pojkvän Richard och blir utskämd på en väldigt fin restaurang tänker Lottie nu ändra riktningen på sitt liv. Nu ska det bli slut med all engångs ligg och relationer som aldrig leder fram till altaret. Som en skänk från ovan ringer hennes pojkvän för 12 år sedan, Ben, och bjuder henne på en fin middag friar han och Lottie kunde inte vara mer överlycklig, till skillnad från hennes syster och Bens kompanjon Lorcan som bestämmer sig för att göra allt för att stoppa paret från att gifta sig. Men Lottie och Ben lyckas smitta igenom deras nät och när Fliss får reda på att dem är på väg till Grekland på smekmånad där dem planerar att fullborda sitt äktenskap, detta är en detalj som Fliss använder som sin livhake då hon är övertygad om att Ben bar utnyttjar hennes syster och att hon bär på ett ess för att rädda henne ur sitt fruktansvärda öde då hon tillsammans med Loclan, Richard och sin son Noah reser de efter paret till Grekland.

Bokus | Adlibris

